Is jouw website al mobielvriendelijk? De belangrijkste aandachtspunten

 

4 augustus 2016 | Website optimalisatie, Mobiele websites

a

Dat het smartphonegebruik nog meer gaat groeien in 2016 is al lang geen nieuws meer. Steeds meer consumenten hebben namelijk de beschikking over een smartphone en tablet. Dat betekent ook dat de kans dat jouw doelgroep jouw website bezoekt vanaf een mobiel apparaat steeds groter wordt. En als zowel jouw doelgroep als Google steeds meer waarde hechten aan mobiel gebruik, dan weet je dat het menens is. Zorg er daarom voor dat jouw site mobielvriendelijk is en pas je aan. Luister naar jouw doelgroep en luister naar Google. Wees mobiel en wel zo snel mogelijk.

Niet mobiel-vriendelijke websites frusteren

Je herkent de frustratie vast wel. Je bent druk op zoek naar de contactgegevens van een bedrijf, maar stuit op veel te kleine tekst of onleesbare knoppen. Je moet inzoomen en hebt er maar moeite mee om de juiste informatie te vinden. En dat terwijl je onderweg bent en haast hebt. Als je de gewenste informatie dan uiteindelijk toch hebt gevonden, lijkt het eindeloos te duren voordat de pagina eindelijk geladen is. Even lijkt het alsof alles tegenzit. Het zijn de alom bekende frustraties van mobiel onvriendelijke websites. En ze zijn nog altijd aan de orde van de dag. Een mobielvriendelijke website doornemen kan een grote uitdaging zijn. Zo groot zelfs dat het reden kan zijn om de website onherroepelijk weg te klikken. Wat had kunnen leiden tot een mooie toekomst, mondt zich uit in een vroegtijdig afscheid. 

Hoe moet het dan wel?

Een mobielvriendelijke website moet simpelweg leiden tot optimaal gemak tijdens mobiel gebruik. Om tot deze gebruikservaring te komen dient er te worden voldaan aan verschillende criteria. 

●    Technisch: allereerst moeten de technische aspecten geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Dat betekent onder andere een website die snel laadt. Zware elementen zoals flash, grote afbeeldingen en technische codes ben je daarom liever kwijt dan rijk. Jouw website moet er staan en wel binnen één à twee seconden. 
●    Visueel: wat je als smartphonegebruiker juist niet wilt, is om voortdurend te moeten inzoomen om de tekst überhaupt te kunnen lezen. Eenmaal geopend moet alle informatie meteen leesbaar zijn. 
●    Passend lay-out: oftewel content die zich automatisch aanpast aan je smartphone scherm, zonder hoeven te scrollen, zonder het scherm bij te hoeven draaien. 
●    Genoeg witruimte: omdat het scherm van een mobiele telefoon of tablet een stuk kleiner is dan dat van een computer, moet er genoeg ruimte tussen de verschillende elementen zitten. Denk bijvoorbeeld aan witruimte binnen de tekstblokken, maar ook tussen afbeeldingen en aanklikbare links. 
●    Call-to-actions: als mobiele gebruikers onderweg zijn, willen ze makkelijk door kunnen klikken naar het telefoonnummer. Snel een belletje plegen, terwijl er gehaast de trein wordt ingestapt. Als bedrijf zijnde dien je daarom voor duidelijke call-to-actions te zorgen. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld een opvallende, eenvoudig aanklikbaar telefoonnummer. Oftewel één keer klikken en klaar.

Meer weten?

Neem gerust even contact op en vraag naar de mogelijkheden.

Auteur: J. de Graaf

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

 

 

 

Contact informatie

 

 

  Adres
   Haven Noordzijde 25, 7606ER Almelo
Telefoon
 0546 - 79 20 20      
  Email
   info@nederland-site.nl