Doe je voordeel met de Expanded Text Ads van Google Adwords

 

27 september 2016 | Google AdWords, Zoekmachine optimalisatie

a

Google komt alweer met een nieuwe update: ditmaal in de vorm van Expanded Text Ads. En dat betekent véél meer ruimte voor SEA-marketeers. Zo komt er tot 47 procent meer ruimte beschikbaar in je advertenties en dit gaat veel veranderen in het online marketing landschap. De veranderingen hebben niet alleen gevolgen voor gebruikers van de zoekmachine zelf, maar natuurlijk ook voor SEA-marketeers én SEO-specialisten. Wat moet je weten over deze nieuwe update?
 

Flinke verandering in online adverteren

De zoekresultatenpagina kwam er eerder dit jaar al flink anders uit te zien. Tot afgrijzen van de online marketeer, maar tot gemengde gevoelens binnen de SEA-afdeling. In februari werden de advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten namelijk verwijderd. Dit zorgde voor een aanzienlijke impact op de weergegeven advertenties. Over de gevolgen voor SEA-verkeer en de CPC-kosten lopen de meningen dan ook sterk uiteen. Feit blijft wel dat de wijziging een belangrijke stap was in de geschiedenis van online advertenties en dat is deze Expanded Text Ads update wederom. Maar wat gaat er nu daadwerkelijk veranderen?
 

Wat betekent dit in de praktijk?

Zoals elke grote verandering is het even goed om bewustzijn te scheppen over de oude en nieuwe situatie. In de nieuwe omgeving er is veel extra ruimte ten opzichte van voorheen. Daarnaast hoeven er geen handmatige URL’s meer te worden ingevuld, dit kan nu automatisch vanuit de uiteindelijke URL. Ook komt er meer ruimte voor zoekwoorden in de tekst en zul je het schrijven van exact passende advertenties opnieuw moeten uitvinden.
Naast de visuele verandering van de zoekresultatenpagina zijn de advertenties ook groter en nemen deze meer ruimte in. Ook zullen de nieuwe advertenties steeds relevanter worden vanwege de extra tekst ruimte waarin meer long-tail zoekwoorden kunnen worden opgenomen. Als SEA-marketeer kun je nu dan ook nog meer op-maat advertenties serveren.
 

De gevolgen voor SEO

Terwijl de gemiddelde SEA-specialist nog verdeeld is over de nieuwe Expanded Text Ads, zullen online marketeers minder blij zijn met de update. De organische zoekresultaten werden al naar beneden ‘gedrukt’ tijdens de update in februari en dit zal waarschijnlijk alleen maar toenemen. De advertenties worden niet alleen veel groter, maar zijn ook met vier stuks onder elkaar steeds nadrukkelijker aanwezig. Voor goede SEO-optimalisatie is het nu nog belangrijker om creatiever te werk te gaan.  

Meer weten?

Neem gerust even contact op en vraag naar de mogelijkheden.

Auteur: C. Özkent

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

 

 

 

Contact informatie

 

 

  Adres
   Haven Noordzijde 25, 7606ER Almelo
Telefoon
 0546 - 79 20 20      
  Email
   info@nederland-site.nl